Cantiknya perancangan Allah

Assalammualaikum dan hai! lamanya tak tulis blog. almaklumlah dah masuk Uni. Bukan busy sangat pun actually tapi malasss. So malam ni untuk mengisi masa lapang sebab takde kerja dan aku punya idea untuk share melimpah ruah aku akan sharekan macam mana cantiknya Allah susun cerita hidup aku. Benda ni baru lagi aku terfikir ada la dalam 2 3 hari lepas.

Let me start with keputusan UPSR aku. 3A1B1C. B english dan C PEMAHAMAN!!! Macam mana boleh dapat C?! semua sebab malam sebelum periksa aku dapat jawapan spot. aku hafal dan aku jawap sebijik sebijik time exam. hahah bodohnya la aku.Nasib lulus jugak. So basically dengan that result aku hanya dapat masuk sekolah harian biasa iaitu sekolah yang mak aku ajar jugak. Tapi bagusya duduk sekolah ini ialah... semua cikgu kenal kau maklumlah anak cikgu kan hahahah. so senang kira, senang la aku nak berurusan dengan cikgu2 dan aku pun kena la behave dan jaga reputasi mak aku kan? so aku start improve time PMR. result PMR quite amazing iaitu 8A1B. B tu arab. of course i was so happy so am my mom! ia ibarat penebusan result UPSR.

dengan result PMR tu aku sambung pengajian aku ke sebuah sekolah menegah agama. sekolah kluster. Dan aku tinggal dekat asrama. even rumah aku just 10 minit je tapi takde siapa boleh hantar ke sekolah. Dari sini bermulanya ZAMAN KEGELAPAN aku. Aku take time nak biasakan diri dengan persekitaran sekolah berasrama dan suasana keagamaan ni. Form 4 aku tersangat lah teruk! bayangkan aku FAIL ke empat-empat subjek sains dan math (bio,fizik,kimia,addmath). Aku selalu dapat no 3 from bottom dalam kelas. aku pernah menangis dekat mak aku sebab aku rasa macam aku tak boleh pergi dengan aliran sains tulen agama ni (aku ego tau aku mana pernah nangis pasal pelajaran dekat mak aku, selalu acah2 nangis je). rasa macam nak balik sekolah lama je. Tapi Allah hadirkan aku sahabat sahabat yang sangat bagus. sentiasa support aku sentiasa tolong aku. Cikgu-cikgu yang sangat memahami kecuali PK skolah huhu (malas cerita).

aku masuk form 5 dengan semangat baru. mak aku carikan aku tusyen. aku banyakkan study sendiri. banyakkan buat latihan and slowly aku mula jatuh cinta dengan Add math dan Chemist. Bio already my fav. but fizik aku tak boleh go. So aku mula bangun sikit2 dengan bantuan kawan kawan dan cikgu2. Alhamdulillah even just dapat 3A time SPM tapi dengan result ni aku dapat masuk matrik.

di matrik yea again not too zaman kejatuhan just aku terlampau leka. dengan suasana baru mungkin. apa pun aku tetap survive dengan life matric even life dia TERLAMPAU HECTIC for me!! aku tak sanggup la nak ulang balik zaman matrik aku even zaman matrik la best! berbekalkan cgpa aku yang tak sampai pun 3 aku berjaya tempatkan diri aku ke sebuah IPTA dekat Malaysia of course heeee. Tapi bukan lah course yang aku 100% minat. just 50-50. tapi bila dah semakin lama dengan kos ni baru aku sedar kos ni sangat la sesuai dengan diri aku.

dari sini aku mula sedar bertapa cantiknya Allah susun jalan hidup aku. kalau aku tak dapat C pemahaman mana mungkin aku dapat 8A pmr. kalau tak dapat 8A pmr mana mungkin aku boleh ambik aliran sains tulen agama. kalau tak ambik aliran sains tulen mana mungkin aku dapat sambung matrik. kalau tak dapat cgpa macam tu mana mungkin aku akan ada dekat mana aku berada sekarang?

cantiknya Allah susun jalan hidup kita kan? Allahu. sis sedih sangat2 bila kenang balik kehidupan sis sepanjang perjalanan :'). banyak ajar aku untuk jadi kuat macam mana kuatnya aku sekarang. bertapa berdikari nya aku sekarang. terima kasih ya Allah.

pengajaran dia. macam mana susah pun kehidupan kau sekarang sentiasa la berbaik sangka yang Allah ada simpan sesuatu yang sangat indah untuk kau dekat hujung sana. All you need to do is keep fighting and pray.. Goodnight gais <3

Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM)
Kolej Kediaman Lestari
12:11am       11/10/2017











Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM)

Ijazah Sarjana Muda Sains Komputer (Media Interaktif)

Ijazah Sarjana Muda Sains Komputer (Media Interaktif) UTeM