Ijazah Sarjana Muda Sains Komputer (Media Interaktif)

Assalammualaikum dan selamat petang! Wow lamanya aku tak bukak blog ni. Since sem 2 aku tersangat lah busy sebab ada 5 subject core yg aku ambik sem ni. Sooo tersangattt lah banyak project assignment aku kena hadap sem ni.

So aku perasan entry aku pasal kos ni mendapat sambutan mungkin sebab sekarang musim pelajar lepasan SPM/STPM tengah survey kos ini. So kalini aku akan terang dengan lebih detail tentang kos ni.

Untuk pengetahuan pembaca, aku ambik kos ini di UTeM, Melaka. So mungkin dekat Uni lain tak sama atau mungkin beza sedikit sahaja.

So basically kos Media interaktif ni sama ja maksud dia dengan kos Multimedia. Which means korang akan banyak main dengan software yang buat animation, video etc. tapi korang jangan ingat kos ni tak ada programming ok? Dah nama pun sains komputer of course korang akan belajar programming. Sem 1 mostly basic je. Benda yg korang dah belajar dari smk atau matrik akan diulang balik. Cuma tambah la sikit sikit.

So macam yang aku cakap dekat entry sebelum ni. FTMK (fakulti teknologi maklumat dan komunikasi) which is fakulti aku coursework is 70% and final 30%. Jaga la bebetul carry mark korang tu :') kelak nak dekat final korang tahu la kenapa .

Apa lagi nak tambah ye. Haa laptop is benda yang palingggg penting. Dah nama pun kos sains komputer. Komputer is a must for us! Kalau boleh install sesiap software macam Adobe Photoshop, Adobe Animation/ Adobe Flash dan yang paling penting dev c++ atau Microsoft Visual. Kalau tak tahu nak install dekat mana. Jangan risau nanti korang boleh install dekat PPP (Pusat Persatuan Pelajar) for UTeM student la. For others uni Im pretty sure mesti ada perkhidmatan install segala software :) so dont worry.

Next. Susah tak kos ni? Dik kos apa ja yang senang cuba cakap akak nak gi belajar kos tu 😂. So actually kos ni agak tought for student yg tak ada basic programming. But dont worry! Ramai je kawan2 aku yang score even tak ada basic programming. You guys just need to work hard! For me programming is fun! Fun la selagi boleh run bila dah ada errors tu ha dah tak fun 😂. Korang faham la nanti. Aku rasa yang tu je basic pasal kos ni yang korang perlu tahu. If you guys have any questions just dm me on my ig! @rahimm i will try my best to anwer your question :)

Below this i will share some picture of my faculti. Enjoy yourself :)

This is Mac pc. Only certain student je yang dapat guna ni tau.. dah kita as Multimedia student lah salah sorang yang bertuah tu! hheehe. Nanti jangan pelik pulak macam mana nak on pc ni haha


this one time Karnival FTMK. diaorang tengah game sekarang ni tak silap. so kalau hari biasa kosong je tengah tu :)



  Ni pulak pemandangan dari tingkat 4 FTMK. Tingkat atas sekali. Time ni pun tengah Karival FTMK



And this one bahagian depan FTMK. Nampak kan nama tu hehe mohon abaikan muka kami yang excited last paper sem 2 tu HAHAHA XD

Sorry gais tak banyak pulak gambar fakulti yang ada dalam simpanan aku. kalau nak lagi boleh je search dekat google tu confrim banyak!

 So untuk next entry aku akan share mana mana gambar sekitar UTeM yang aku ada. stay tuned!

Ulasan

  1. Saya ambil course ni Juga. Masuk bulan depan. Ada apa apa cadangan untuk membeli laptop apa ataupun mana mana spec yang perlu Ada dalam laptop?

    BalasPadam
  2. Cant find your ig sis baru nak tanya some question cause rn tengah pening cari course for degree huhu , do dm my ig @_zekree_

    BalasPadam
  3. GVC's US public shares fall 6% at US online sports betting
    US sports betting stocks are down 6% and the U.S. betting 제주도 출장안마 market 제천 출장마사지 is 성남 출장샵 set 태백 출장마사지 to back 제천 출장마사지 up as of Tuesday.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM)

Ijazah Sarjana Muda Sains Komputer (Media Interaktif) UTeM